Klik HIER om een account aan te maken, zodat je alle scripts en posts kunt bekijken!

Auteur Topic: Maak van je Raspberry Pi een weerstation  (gelezen 7446 keer)

bonestaak

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Maak van je Raspberry Pi een weerstation
« Reactie #75 Gepost op: 24 maart 2020, 20:23:25 »
Ik kan dus wel middels samba via mijn Mac op de raspberry komen maar helaas kan ik dan onder die map www  geen map html aanmaken die optie van nieuwe map blijft grijs.  Kennelijk toch iets met rechten.  Helaas kan ik die dus ook niet aanpassen,

Kubra

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: 25 maart 2020, 16:19:17 »
Ik kan dus wel middels samba via mijn Mac op de raspberry komen .....

Ook al met PuTTY geprobeerd?

rudydewit

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: 01 april 2020, 09:46:52 »
lees net een bericht dat de darksky-api mogelijk gesloten gaat worden per eind 2021. mogelijk kunnen we al iets anders vinden om op tijd het script geupdate te hebben.

https://tweakers.net/nieuws/165332/apple-koopt-dark-sky-app-met-onderliggende-api-en-sluit-android-versie-op-1-juli.html

Kubra

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: 01 april 2020, 11:58:34 »
lees net een bericht dat de darksky-api mogelijk gesloten gaat worden per eind 2021. mogelijk kunnen we al iets anders vinden om op tijd het script geupdate te hebben.

https://tweakers.net/nieuws/165332/apple-koopt-dark-sky-app-met-onderliggende-api-en-sluit-android-versie-op-1-juli.html

Ik las het ook op Tweakers. Duurt nog even maar wat nu? Ik heb een sterke aversie met alles waar Apple op staat.  ??? 

Joost

• Administrator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: 01 april 2020, 20:33:40 »
Over ruim 1,5 jaar is daar wel een oplossing voor  ;)

dmAnne

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: 04 april 2020, 14:17:32 »
Ik kreeg een email met onderstaand bericht.
LIjkt er dus op dat Darksky niet meer voor nieuwe installaties te gebruiken is (en op termijn de API stopt).

"We have some important news to share: Dark Sky has joined Apple. You can read more here: https://blog.darksky.net.

The self-service API for existing customers is not changing today, but we will no longer accept new signups. The API will continue to function through the end of 2021."

rudydewit

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: 06 april 2020, 10:53:50 »
local dev_CloudCover_Now                = "Bewolkingsgraad"         -- Percentage sensor
local dev_UV_Now                        = "UV"                      -- UV sensor
local dev_Ozone_Now                     = "Ozone"                   -- Custom sensor (DU)
local dev_DewPoint_Now                  = "Temperatuur Dauwpunt"    -- Temperature sensor
local dev_TempOutside_Now               = "Temperatuur Eindhoven"   -- Temperature sensor*
local dev_TempApparent_Now              = "Temperatuur Gevoel"      -- Temperature sensor*
local dev_Humidity_Now                  = "Luchtvochtigheid"        -- Humidity sensor*
local dev_Pressure_Now                  = "Luchtdruk"               -- Barometer sensor*
local dev_Visibility_Now                = "Zicht"                   -- Visibility sensor*
local dev_Wind_Now                      = "Wind"                    -- Wind sensor*
local dev_PrecipIntensity_Now           = "Neerslag hoeveelheid nu" -- Custom sensor (mm/u)
local dev_PrecipProbability_Now         = "Kans op neerslag nu"     -- Percentage sensor
local dev_WeatherPredictionWeekShort    = "Weerbericht week kort"   -- Text sensor

de sensoren met een '*' kunnen we eventueel nog uit de buienrader halen.

Kubra

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 12 april 2020, 16:37:59 »
Ik draai het script nu al weer enige tijd succesvol op mijn Synology, alleen (al geruime tijd) krijg ik onderstaande foutmelding mbt gegevens van MeteoAlarm.

2020-04-12 16:00:04.710 Error: EventSystem: in Script #1 - Weer: [string "--[[ ..."]:415: attempt to index a nil value (local 'jsonData1')

Regel 415 is:  if jsonData1.warnings ~= nil then

In het begin leek het erop dat het werkt maar toen waren de updates met een waarde (+1) maar nu er niets te melden is, krijg ik deze foutmeldingen (ieder heel uur) en de sensors worden ook niet met een actuele datum voorzien. Ik heb het idee dat het script hierop wordt afgebroken. 

Heeft iemand hier een oplossing voor aub?

cweegels

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: 12 april 2020, 19:15:05 »
Beste,
geloof dat ik mijn issue gevonden heb: niet alles devices waren aangemaakt....
Heb wel de installatie opnieuw gedaan, later/daarbij viel mij dus op dat ik in mijn lijst van devices, er 2 miste.

Nog een kleine tekstuele verbetering op het script:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------ ######## DOMOTICZ DEVICES UPDATEN ######## -----------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-- Komende 24 uur
val_WeatherPrediction24H = val_WeatherTomorrow.. 

In de laatste regel, de update van "val_WeatherPrediction24H = " staat: "Morgen overdag wordt morgen maximaal"
2x de tekst "morgen"
ik heb bij mij de 2e "morgen" vervangen door "het".

Een vraag die ik nog had: er wordt bij voorbereiding/installatie gemeld over: nl_NL-UTF-8, hierna moet je aangeven, welke je standaard wil kiezen. Maakt het uit welke je kiest? NL of EN/GB

Laatste vraag: ik ben ooit begonnen aan dit weerstation vanuit die EHOCO uitleg.
Hier vanuit heb ik nog de MeteoAlarmEU python script staan, dus ook "op schijf". Moet ik die verwijderen of kan ik die laten staan?

Kubra

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: 12 april 2020, 23:33:53 »

Laatste vraag: ik ben ooit begonnen aan dit weerstation vanuit die EHOCO uitleg.
Hier vanuit heb ik nog de MeteoAlarmEU python script staan, dus ook "op schijf". Moet ik die verwijderen of kan ik die laten staan?

Verwijderen. Dit is nu in het nieuwe script opgenomen. Zoals je wellicht hiervoor al hebt gelezen werkt MeteoAlarm bij mij nog niet helemaal maar zal mogelijk wel komen dat ik het script op Synology draai.

robbert

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: 14 april 2020, 19:55:32 »
Beste allen,

Ik ben een echte beginner met linux en met domoticz die ik op PI4 heb staan.

Ik probeer deze script te draaien en liep/loop tegen een aantal zaken waarbij ik graag jullie hulp zou willen hebben :P

1) allereerst wist ik niet waar en hoe ik de script gekopieerd in eerste bericht moest plaatsen heb deze meto.lua genoemd en in /home/pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts geplaatst weet niet of dat helemaal ok is maar wordt volgens mij verder niet aangegeven.
VRAAG: is dit ok?

2) vervolgens liep ik vast op: local config=assert(io.popen('curl "http://'..domo_ip..'/json.htm?type=settings"'))

Mijn error in log was: 
/home/pi/domoticz/scripts/lua/JSON.lua:808: HTML passed to JSON:decode(): <html><head><title>Unauthorized</title>

Dit komt m.i. omdat ik een login op domoticz heb.
VRAAG: kan ik een inlognaam en password meegeven? (heb nu inlog verwijderd voor nu)

3) Nu loop ik vast op:

curl "https://api.darksky.net/forecast/153854f6c0a1bd5237a2f28464ca8de5/COORDS,COORDS?lang=nl&units=si&exclude=hourly,flags"

uiteraard staat op COORDS,COORDS de juiste coordinaten uit domoticz

Ik krijg nu de error: {"code":401,"error":"permission denied"}

In de log:
2020-04-14 20:06:01.029 Error: dzVents: Error: (3.0.1) /home/pi/domoticz/scripts/dzVents/scripts/script_meteo.lua:159: attempt to index a nil value (field 'currently')
Maar blijkt dat dat dus in ophalen info van darksky fout gaat.

Ik heb gelezen dat je geen nieuwe api's kan aanmaken maar ging ervan uit dat de opgegeven api zou werken..
VRAAG: hoe los ik dit op of debug ik dit?

Ik hoor graag en alvast bedankt voor de moeite :)

Mvg robbert
« Laatst bewerkt op: 14 april 2020, 20:11:53 door robbert »

Joost

• Administrator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: 16 april 2020, 09:46:00 »
@Robert,

1) plaats het script in de folder /home/pi/domoticz/scripts/lua en de bestandsnaam moet beginnen met script_time, dus bijvoorbeeld: script_time_weer.lua. Door de prefix script_time zal Domoticz het script iedere minuut laten draaien.

2) in Domoticz: Setup > Settings > Local Networks: vul hier je lokale ip-adressen in, bijvoorbeeld: 192.168.2.*;127.0.0.* (Nu kun je wel Website Protection gebruiken, maar hoef je binnen deze netwerken geen wachtwoord in te geven.

3) Een API-key is persoonlijk en sinds kort kun je deze inderdaad helaas niet meer aanmaken.

GerritH

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: 22 april 2020, 00:28:29 »
Dag, nadat het script een tijd gedraaid heeft, ben ik het spoor toch weer bijster geraakt. Is het nu de bedoeling dat ik in Doimoticz zelf een LUA-script aanmaak, of moet ik het als script_time_weer.lua in de folder /home/pi/domoticz/scripts/lua zetten?

Laat ik zelf maar direct met een reactie/antwoord komen, het lijkt erop dat je ofwel het een ofwel het ander moet doen. Als je beide doet, loopt de boel spaak. Ik heb het bestand even "uit gezet", en dan draait het script ineens goed. Klopt deze redenatie??

Een andere zaak is die met de visibility. Darksky geeft onverstoorbaar 16.1 km (ik neem aan 10 mijl). Ik heb in het script dit omgezet, zodat ik de visibility vanaf Buienradar haal. Dan wel opletten dat niet alle stations dit meesturen. Ik moest voor dit veld uitwijken van Heino naar Twente.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2020, 00:53:09 door GerritH »

Joost

• Administrator
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: 22 april 2020, 17:11:47 »
Dag, nadat het script een tijd gedraaid heeft, ben ik het spoor toch weer bijster geraakt. Is het nu de bedoeling dat ik in Doimoticz zelf een LUA-script aanmaak, of moet ik het als script_time_weer.lua in de folder /home/pi/domoticz/scripts/lua zetten?

Laat ik zelf maar direct met een reactie/antwoord komen, het lijkt erop dat je ofwel het een ofwel het ander moet doen. Als je beide doet, loopt de boel spaak. Ik heb het bestand even "uit gezet", en dan draait het script ineens goed. Klopt deze redenatie??

Je moet inderdaad of de interne editor gebruiken of het bestand opslaan in de lua-folder en de naam moet beginnen met script_time_